Slaapapneu: Last van een snurkende partner?

Laat snurken/slaapapneu je relatie of, nog belangrijker, je goede nachtrust niet langer verpesten! Ontdek wat de oorzaken van snurken zijn en hoe je deze het best oplost!

Wat is slaapapneu nu precies?

Een slaapapneu is een ademstilstand tijdens de slaap.  Men spreekt van een aandoening als deze apneu's vaak en lang voorkomen, vanaf 5 ademstilstanden (langer dan 10 seconden) per uur. De ademstilstanden worden veroorzaakt door een blokkering (obstructie) van de luchtwegen of doordat vanuit de hersenen geen signaal doorgegeven wordt om te ademen. 

Oorzaak van apneu

Tijdens het slapen ontspannen de spieren ter hoogte van de bovenste luchtwegen. De keelholte wordt hierdoor nauwer en de weerstand van de ingeademde lucht neemt toe. De partiële afsluiting van de keelholte zorgt voor  turbulentie van de luchtstroom wat op zijn beurt  de andere keelstructuren aan het trillen brengt (snurken).

Wat zijn de oorzaken van snurken

Leeftijd

Naarmate je ouder wordt, neemt de spierspanning in uw keel af. Hoewel je hier niets aan kan doen, kunnen veranderingen in je levensstijl, nieuwe bedtijd routines en keeloefeningen je wel helpen om het snurken te verminderen.

Overgewicht

Een overtollige hoeveelheid aan vetweefsel kan ook een oorzaak zijn. Zelfs als je in het algemeen geen overgewicht hebt, kan vetweefsel rond je nek of keel leiden tot snurken. Simpelweg afvallen kan al voldoende zijn om het snurken te beëindigen.

Verstopte neus

Verstopte luchtwegen of een verstopte neus bemoeilijken de ademhaling en creëren een vacuüm in de keel, wat ook kan leiden tot snurken.

Alcohol, roken en medicijnen

Alcoholinname, roken en bepaalde kalmerende medicijnen, zoals Ativan & Valium, kunnen de spierspanning in de keel verlagen, wat op zijn beurt ook kan leiden tot snurken.

Slaaphouding

Plat op je rug slapen kan ervoor zorgen dat je keelspier ontspant waardoor je luchtwegen blokkeren.

Oplossingen tegen het snurken

Verander uw slaaphouding

Simpelweg je hoofd 4 cm hoger leggen op je hoofdkussen, kan al bevorderend werken voor de ademhaling. Dit zorgt namelijk voor een optimale werking van de luchtwegen. Er zijn speciaal ontworpen kussens die hierbij kunnen helpen. 

Slaap op je zij in plaats van op je rug

Probeer een tennisbal aan de achterkant van een pyjama of T-shirt te bevestigen (je kunt een sok aan de achterkant van je top naaien en vervolgens een tennisbal erin stoppen). Als je op je rug rolt, zal het ongemak van de tennisbal ervoor zorgen dat je weer op je zij draait. Na een tijdje wordt slapen aan je zijde een gewoonte en kun je afstappen van de tennisballen.

cccc

Houd de lucht in de slaapkamer vochtig

Droge lucht kan de membranen in de neus en keel irriteren. Dus als gezwollen neusweefsels het probleem zijn, kan simpelweg een luchtbevochtiger de oplossing zijn.

Verlies gewicht

Een beetje gewicht verliezen kan al helpen om het vetweefsel aan de achterkant van je keel te verminderen. Het is bovendien ook gezond!

Stoppen met roken

Als je rookt, zijn je kansen op snurken groot. Roken irriteert namelijk de membranen in de neus en keel die de luchtwegen blokkeren. Hoewel stoppen gemakkelijker gezegd dan gedaan is, kan het toch enorm helpen bij het oplossen van jouw snurk-probleem.

Vermijd alcohol en slaappillen

Deze middelen werken namelijk ontspannend op de spieren in je keel.

Wees voorzichtig met wat je eet voordat je naar bed gaat

Onderzoek toont aan dat het eten van grote maaltijden of het consumeren van bepaalde voedingsmiddelen zoals zuivel of sojamelk vlak voor het slapengaan, kan aanzetten tot snurken. Probeer dus niet te veel te snacken vlak voor het slapen. 

Afbeelding1

Zoek een bed die perfect bij jou past

Een matras die jouw lichaam perfect ondersteunt, is geen overbodige luxe. Het is vanzelfsprekend dat een standaardmatras niet optimaal is voor jouw lichaam. Ga daarom snel naar onze configuratie-tool en kijk welke matras het best bij jouw lichaam past!

Gebruik onze matraszoeker

 

Tanguy Serraes

Tanguy Serraes

Fan van slapen. Valt elke avond als een blok in slaap. Had het moeilijk met opstaan, een vaste slaaproutine maakt het nu super makkelijk. Verslaafd aan sport en bezeten van marketing. #slapenisgezond

LEES OOK

Slaaptips

Genoeg schaapjes geteld? Deze tips om sneller in slaap te vallen werken wel

Iedereen kent het wel: je kijkt al de hele dag uit naar je warme bed, maar nét wanneer je je hoofd op het kussen legt, kan je de slaap niet vatten. ...

Lees meer »

Slaaptips

9 tips voor een frisse nachtrust in de zomer

Slapen bij warm weer: tips om je slaapkamer heerlijk koel te houden in de zomer Iedereen kent het wel: overdag ben je zó blij dat de zomer in het ...

Lees meer »