Tips om vroeger te kunnen opstaan

We hebben allemaal wel al eens geprobeerd om vroeger op te staan. Zeker voor de nachtuilen onder ons is dit een zeer moeilijke gewoonte om aan te leren. Toch is dit niet onmogelijk! Lees hieronder enkele tips en word een echt ochtendpersoon.

1. Spring niet onmiddellijk uit bed

Vaak wordt er aangeraden om onmiddellijk uit bed te springen wanneer het alarm afgaat. Deze aanpak werkt goed in het leger, maar wat als je dat stressvolle schema niet in je dagelijkse leven wilt hebben? Wat als je van je ochtend wilt genieten en wat tijd in bed wilt doorbrengen voordat je naar je werk gaat? Als je een gewoonte wil aanleren, moet het goed voelen.

Zorg voor een opstelling met twee alarmen. De eerste is om je wakker te maken, de tweede is jouw teken om uit bed te komen. De eerste moet binnen handbereik zijn en de tweede moet bij je bed vandaan zijn. Op die manier kun je je lichaam de tijd geven om rustig te ontwaken. Tijdens de wekkers in heb je tijd om in bed iets te doen waar je echt van houdt, zoals een boek lezen. 

activity-adults-athletes-1855269

2. Creëer peer-pressure

Spreek vroeg af met een vriend of vriendin. Het nakomen van je afspraak kan als motivatie dienen om vroeg uit je bed te komen. Zo kan je afspreken om in de ochtend samen te gaan sporten  of samen een boek te lezen. Zeg 

nu zelf, vroeg kunnen opstaan met een vriend(in) maakt het al een stuk aangenamer.

 

3. Goeie nachtrust

De strijd is niet helemaal mentaal. Er is een sterke fysieke component aanwezig, namelijk de hoeveelheid (en de kwaliteit) slaap die je krijgt. Dit speelt ook een zeer belangrijke rol bij het vroeg kunnen opstaan.

Hoewel dit vanzelfsprekend is, moet je op een redelijk tijdstip naar bed gaan als je vroeg wakker wilt worden. Let ook op uw dieet en lichaamsbeweging. Algemene fysieke fitheid heeft grote invloed op uw slaapgewoonten en energieniveaus. 

Een goeie nachtrust heeft veel voordelen! Klik hier voor meer info.

4. Snooze nooit

Als je op de sluimerknop van jouw alarm drukt, geraakt jouw lichaam niet meer in de REM-slaap fase. Met andere woorden, je lichaam en geest recupereren niet meer. Je verspilt dus gewoon tijd.
Het regelmatig snoozen van je wekker kan er zelf voor zorgen dat je nog vermoeider bent! Probeer dit dus zeker te vermijden.

adult-alarm-alarm-clock-1028741

5. Zorg voor regelmaat

Word elke dag op hetzelfde tijdstip wakker. Hierdoor word je lichaam geconditioneerd om op een bepaald tijdstip wakker te worden. Je krijgt met andere woorden meer van die kostbare REM-slaap. Een extra bonus bij het hebben van een regelmatig slaappatroon is dat je lichaam begint wakker te worden lang voordat je alarm afgaat. Hierdoor zal het opstaan makkelijker verlopen en zal je meer energie hebben!

Je slaappatroon optimaliseren? Probeer onze matraszoeker en check welke matras het beste bij je past.

Gebruik onze matraszoeker

LEES OOK

Slaaptips

Genoeg schaapjes geteld? Deze tips om sneller in slaap te vallen werken wel

Iedereen kent het wel: je kijkt al de hele dag uit naar je warme bed, maar nét wanneer je je hoofd op het kussen legt, kan je de slaap niet vatten. ...

Lees meer »

Slaap doet leven

Welk effect heeft voeding op je slaap?

Nee, je bent niet de enige die ’s avonds laat in de zetel nog graag een stukje chocolade eet als dessertje. En ja, dat kan smaken! Maar is het wel ...

Lees meer »